21 January 2013

PHP - SSL - LDAP

berhari-hari bertungkus lumus setup server untuk bind php dengan active directory over ssl.. sebelum ni buat guna server 2003, aku hanya berjaya selepas seminggu tungkus lumus, tapi aku tak buat nota macamana aku berjaya buat. bila nak deploy ke server 2008, terpaksa makan masa seminggu lagi untuk berjaya bind.. sangat membuang masa rasanya sebab kesilapan aku hanyalah kerana terlepas 1 step terakhir. hikmahnya aku dah hafal dah step nak configure CA dalam server 2008 sebab banyak kali add dan remove... atas kesedaran ini, aku nak muatkn nota langkah-langkah yang aku buat ni dlm blog yang dah bersawang ni.. mana tau boleh membantu mereka yang ada masalah macam aku.. err... tapi macam tengah banyak kerja kan.. so aku masukkan dulu link yang aku refer.. lain kali la baru aku detailkan apa yang aku buat.. moga-moga aku masih ingat stepnya la..

1. http://www.christowles.com/2010/11/enable-ldap-over-ssl-ldaps-on-windows.html

2. http://greg.cathell.net/php_ldap_ssl.html


~nevergiveup~

No comments: