21 December 2013

batu hempedu

Assalamualaikum teman. semoga hari ini lebih baik dari semalam. hari ini genap 8 hari meneman suami di kpj selangor. pagi ni nak share sikit info berkenaan batu hempedu

Apa fungsi pundi hempedu?


Hempedu atau dalam bahasa inggerisnya "gallbladder" merupakan organ badan kecil yang penting bagi penghadaman lemak dan memekatkan hempedu yang dihasilkan oleh hati. apabila makanan berlemak memasuki saluran penghadaman, ia merangsang rembesan kolesistokinin. sebagai tindak balas pundi hempedu yang menyimpan hempedu membebaskan kandungannya ke dalam duodenum. hempedu ini dihasilkan dalam hati, mengemulsi lemak dalam makanan separa hadam. semasa simpanan dalam pundi hempedu, ia menjadi semakin pekat yang meningkatkan keberkesanannya pada lemak. Apabila makan, pundi hempedu akan mengecut membebaskan hempedu melalui duktus sistik dan memasuki duktus hempedu biasa. Kemudian, duktus hempedu ini akan membawa hempedu ke bahagian atas usus kecil (duodenum) di mana ia akan mula memecahkan lemak dalam makanan.

Bagaimana batu hempedu terhasil?
 Hati menghasilkan hempedu, sejenis cecair berwarna coklat kehijauan yang mengandungi garam hempedu, cecair lemak, kolesterol dan bahan kimia lain. ia disimpan didalam pundi hempedu hingga diperlukan untuk mencerna lemak didalam usus kecil. Jika hempedu tidak mempunyai bahan kimia yang seimbang, ia akan membentuk menjadi partikel keras dan seterusnya menjadi batu karang. Proses ini akan mengambil masa selama beberapa tahun. Saiz batu hempedu ini adalah sekecil sebutir pasir atau sebesar bola golf yang licin serta bulat atau tidak tentu bentuknya dengan permukaan yang kasar.

Apa tanda-tandanya?

  • Rasa senak yang kronik yang ditandai dengan rasa mual, angin, kembung perut dan kadangkala sakit di bahagian abdomen
  • Kesakitan yang datang secara tiba-tiba, konsisten dan sederhana bertukar menjadi kesakitan yang teramat sangat di bahagian tengah dan kanan atas abdomen. Rasa sakit itu mungkin berlaku selama satu hingga dua jam selepas makan tetapi ia juga boleh terjadi pada waktu malam. Selalunya, rasa sakit itu memakan masa dari 15 hingga 30 minit ke beberapa jam. Sakit batu hempedu bermula di bahagian tengah dan kanan atas abdomen dan pada waktu-waktu tertentu, akan menular ke belakang atau bahu kanan. Serangan batu hempedu tidak menentu. Ia boleh mengambil masa selama berminggu-minggu, berbulan bulan atau bertahun-tahun lamanya
  • Loya dan muntah. Kadangkala, batu hempedu terperangkap di pangkal pundi hempedu dan mengakibatkan rasa sakit yang berterusan atau mengalami demam panas. Apabila ini berlaku, adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan dengan segera. Jika tidak dirawat segera, ia boleh mengancam nyawa. Ada ketikanya, batu hempedu terlepas dari pundi hempedu dan masuk melalui duktus dari hati dan pundi hempedu ke usus kecil (duktus hempedu biasa). Ia juga boleh masuk melalui duktus yang menghala ke pankreas. Beberapa tanda dan simptom duktus hempedu yang tersumbat termasuklah kulit yang kekuningan dan kawasan mata menjadi putih (jaundis), air kencing berwarna gelap, demam panas dan sejuk.


Siapa yang berisiko?

  • Wanita berumur diantara 20 dan 60 tahun lebih berisiko untuk menghadapinya dua kali ganda lebih daripada lelaki.
  • Indeks jisim tubuh (BMI) meningkat
  • Diet yang berkalori rendah dan menghilangkan berat badan dengan cepat akan mengganggu sistem kimia, menyebabkan pundi hempedu anda kurang mengecut sekali gus meningkatkan risiko anda menghidapi penyakit batu hempedu.
  • Kebarangkalian meningkat seiring usia anda


Adakah batu hempedu mempunyai jenis yang berbeza?
Ya. Terdapat beberapa jenis batu hempadu seperti berikut:

  1. Batu karang hempedu berkolesterol. Batu-batu karang hempedu yang berwarna kuning mengandungi kolesterol yang tidak terlarut, walaupun ia mungkin mengandungi komponen-komponen lain seperti kalsium dan bilirubin (sisa-sisa sel darah merah yang lemah). Sebanyak 80 peratus batu karang hempedu adalah batu kolesterol.
  2. Batu karang hempedu berpigmen. Batu-batu kecil berwarna coklat gelap atau hitam terbentuk apabila terdapat terlalu banyak bilirubin. Ia boleh dihidapi oleh mereka yang mengalami sirosis, jangkitan trek biliari dan anaemia sel sikel yang menghasilkan bilirubin secara berlebihan.
  3. Batu karang hempedu duktus primer. Batu-batu ini akan terlepas ke dalam duktus nanah anda dan membentuk duktus itu sendiri. Walau bagaimanapun, batu karang jenis ini agak jarang berlaku.


Bagaimana cara diagnosis?
kebanyakan batu karang hempedu lebih-lebih lagi yang tidak menunjukkan tanda-tanda atau simptom-simptom, dikesan sewaktu ujian dijalankan - termasuk ujian ultrasound atau imbasan tomografi berkomputer - yang dilakukan atas sebab-sebab lain. Jika terdapat tanda-tanda atau simptom-simptom penyakit batu karang hempedu, doktor akan mengesyaki kehadiran penyakit tersebut berdasarkan latar belakang perubatan keluarga dan pemeriksaan fizikal. 


  1. memeriksa jaundis di kulit atau keputihan di mata
  2. Memeriksa abdomen secara palpasi untuk melihat sama ada ia akan terasa sakit apabila disentuh
  3. Melakukan ujian darah untuk memeriksa tanda-tanda jangkitan, tahap enzim pankreatik atau hati yang tidak normal, atau bilirubin yang berlebihan.

Rawatan
Untuk merawat masalah batu hempedu ini, terdapat jenis rawatan melalui pemebedahan dan bukan pembedahan.
Rawatan melalaui pembedahan terbahagi kepada 2

  1. Pembedahan laparoskopik kolesistektomi. Kebanyakan surgeri pundi hempedu dijalankan menggunakan laparoskop – sejenis tiub senipis pensel dengan sistem lampu dan kamera video yang kecil. Hanya beberapa insisi kecil akan dilakukan. Anda kurang berasa sakit selepas pembedahan, kurang parut dan boleh kembali melakukan aktiviti seharian hanya dalam beberapa hari.
  2. Pembedahan terbuka. Pundi hempedu akan dikeluarkan melalui insisi besar di abdomen. Selepas surgeri dilakukan, hati anda akan terus menghasilkan hempedu yang secukupnya untuk mencernakan diet yang normal.

Rawatan bukan pembedahan terbahagi kepada beberapa jenis

  1. Pil garam hempedu. Doktor akan menyarankan pengambilan ubat ursodial (Actigall), yang akan melarutkan batu-batu kolestrol dalam beberapa waktu yang ditetapkan. Rawatan ini sesuai dilakukan untuk batu-batu karang yang kecil.
  2. Terapi gelombang bunyi (litotripsi gelombang kejutan extracorporeal). Rawatan ini menggunakan gelombang bunyi yang berfrekuensi tinggi untuk memecahkan batu-batu karang. Batu-batu karang akan terbentuk kembali melainkan jika anda mengambil ursodial secara berterusan
Terdapat juga teknik-teknik rawatan alternatif yang dicadangkan untuk merawat batu hempedu ini. Antaranya adalah seperti didalam halaman berikut:



Produk shaklee yang dicadangkan untuk pesakit batu hempedu ini adalah

Omega guard : membakar lemak berlebihan yang mendorong pembentukan batu karang

Alfalfa : mengurangkan inflamasi & infeksi

Lecithin : mengelmulsi lemak dan minyak makanan yang dimakan dan menghalang daripada diserap oleh perut

Ostematrix : mengandungi magnesium yang mengurangkan oksalat (garam) & mencegah pembentukan batu karang

B Complex - mengurangkan oksalat (garam) yang membentuk batu karang & menampung vitamin B6 yang berkurangan
Vitamin C - menambah keasidan urin di mana batu karang tidak akan terbentuk dalam urin yang berasid, juga untuk membantu penyembuhan luka dalaman



Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

Rujukan:
http://mforum.cari.com.my/archiver/?tid-709043.html

20 December 2013

Moga tabah menghadapi ujian kesakitan

Assalamu'alaikum teman.. Salam Jumaat mubarak.. Jumaat kembali lagi.. Hari ini genaplah seminggu menjejakkan kaki di KPJ Selangor ini.. encik suami masih bertarung melawan kesakitan.. mudah-mudahan Allah segera hilangkan kesakitannya dan memberikannya kesembuhan dan kesihatan yang baik..

Sejak hari rabu minggu lepas, suami mengadu sakit perut seperti gastrik. Seperti biasa suami membeli ubat gastrik. Tetapi sakit tidak kunjung reda. En suami pun pergi ke klinik. Doktor bagi ubat gastrik dan mengambil sampel darah untuk ujian memandangkan suami memang ada rekod ujian darah di klinik yang sama di mana hasil ujian menunjukkan bilangan darah putih yang tinggi. Balik ke rumah, makan ubat gestrik tapi tidak juga reda. Masalah yang tidak pernah dilalui sebelum ini. Syor terbaik yang boleh diberi kepada en suami ialah pergi ke hospital. Pada pagi hari jumaat en suami pergi ke klinik yang lain.. Doktor bagi ubat gastrik suntikan.. Setelah 5 minit, tetapi sakit tidak juga surut, doktok mengesyaki en suami bukan mengalami sakit gastrik. Doktor bagi surat rujuk ke hospital. 

Pagi itu juga saya memandu kereta bawa suami ke Hospital Sg. Buluh. Ok, jujurnya, saya tak tau mana nak dituju. Main redah je. Masuk hospital jumpa klinik pakar, tunjuk surat doktor. Nurse suruh ke bahagian kecemasan. Ok, agak jauh kene berjalan untuk ke bahagian kecemasan. Tanya en suami nak kerusi roda ke? dia kata ok lagi.. Sampai kat bahagian kecemasan pun redah juga ke kaunter pendaftaran. rupa-rupanya kene pergi kaunter saringan dulu. Ok, positif..positif.. pergi ke bahagian saringan, ambil no dan tunggu.. agak ramai org. masuk bilik pemeriksaan, pegawai bertugas tanya sakit kat mana, bila, bla..bla... bole tahan ke x.. dia pun bagi se-das ubat tahan sakit dan daftar kat kaunter pendaftaran.. menunggu sangatlah lama.. sampai ngantuk-ngantuk.. kesian kat en suami yang menahan kesakitan.. kecemasan yang tak berapa cemas memandangkan en suami dikategorikan dalam zon hijau.. dah tengahari baru sampai turn.. memandangkan bilik kecil, saya tak dapat masuk.. doktor ambil darah, sampel urine dan suruh g x-ray. Kene tunggu 2 jam untuk laporan darah.. ok... lama tu nak kene tunggu.. en suami dah mengadu sakit... terpaksa la tahan.. saya dah tak tahu nak buat macamana untuk kurangkan kesakitannya.. Lepas makan tengahari dan solat zuhur, rehat la sekejap sementara tunggu cukup 2 jam. Pukul 4 pergi semula ke bahagian kecemasan.. menunggu no giliran dipanggil.. akhirnya dapat jumpa doctor.. doctor kata tak de katil kosong.. nak buat scan weekend radiology x buka.. ok.. fikir-fikir memandangkan en suami pundah tak tahan, tak pe lah, kita refer ke hospital swasta pulak.. lepas solat maghrib, hantar anak-anak rumah kakak, terus ke KPJ Selangor ni.. kenapa KPJ Selangor ek? Sebab pernah buat checkup kat sini kot.. Family kakak pun pernah admit sini... ada perkataan "Johor" tu bonus tu.. he3.. ok.. sambung lagi nanti.. perlu menjaga buah hati yang sedang menahan kesakitan.. semoga Allah menghilangkan kesakitannya dan memberikan kesembuhan.. Amiin...

10 December 2013

Selamat Berpantang ;)

Assalamu'alaikum w.b.t

Lama rasa tak mencatatkan sesuatu dalam blog ni. Agak sibuk dengan dunia bahasa-bahasa komputer ;) Alhamdulillah dalam seminggu dua ini mendapat perkhabaran gembira kelahiran 2 orang anak saudara baru. Dua-dua di melaka. Anak kakak, puteri, sangatlah comelnya. Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menziarah. Tidur nyenyak sungguh. Kacau pun dia buat tak tahu saje. Puteri ini anak ke 5. Seorang lagi anak abang ipar, seorang putera. Tak berkesempatan untuk melawat baby disebabkan baby berada di hospital. InsyaAllah nanti kita balik melaka lagi ziarah baby baru ye.. best nye tengok baby..wink..wink... ;) Semoga menjadi anak yang soleh dan solehah... Bertambah besar dah keluarga sebelah saya dan sebelah suami :)



Sempena kelahiran anak saudara baru ni, post kali ini adalah untuk set berpantang shaklee. Oleh kerana produk-produk shaklee adalah makanan tambahan yang punya banyak manfaatnya, bermacam-macam gabungan produk yang kita boleh buat untuk mendapatkan manfaat terbaik. Set ini boleh diperbagaikan lagi dan ditambah dengan produk-produk lain juga. Set berpantang ini mengandungi

  • Vita-Lea
  • Vita-C
  • B-Complex
  • Zinc-Complex


Untuk lebih manfaat, boleh dikombinasikan dengan produk yang membantu ibu menyusukan anak iaitu alfalfa dan ESP.

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.

05 November 2013

Set Mengurangkan Berat Badan

Assalamu'alaikum sahabat-sahabat sekalian,

Hari ini saya nak share satu lagi set shaklee yang menjadi minat ramai. Set untuk mengurangkan berat badan. Tahukah kita Obesiti merupakan sejenis penyakit nutrisi. Di Malaysia 4 daripada 10 orang dewasa melebihi 18 tahun mengalami samada kegemukan atau berlebihan berat badan. Statistik menunjukkan obesiti di kalangan orang dewasa negara ini meningkat mendadak 250 peratus dalam tempoh 10 tahun dari 1996 hingga 2006. Terdapat empat punca obesiti iaitu genetik / keturunan, pemakanan (makanan yang diproses mempunyai kandungan gula yang tinggi), kurang aktiviti atau senaman dan pengambilan ubat-ubatan.

Dengan mengambil set berikut, kita dapat membantu mengawal berat badan ke paras ideal. Konsep asas yang digunakan adalah BAKAR + BUANG + BINA



Bagaimana ia berfungsi?


  1. BAKAR : Produk shaklee yang dicadangkan berfungsi memecah dan membakar lemak dan kolesterol. Produk yang dicadangkan adalah Lecithin atau Omega Guard
  2. BUANG : Produk shaklee yang dicadangkan berfungsi membuang lemak dan toksin dari badan. Produk yang dicadangkan adalah Alfalfa complex atau Herblax
  3. BINA : Produk shaklee yang dicadangkan berfungsi membina semula otot. Produk yang dicadangkan adalah ESP atau Cinch (Chocolate/Vanilla/Latte)

Disamping mengambil supplement, tips-tips berikut dapat membantu mempercepatkan kesan:


  • Kawal pemakanan
  • Senaman
  • Minum air secukupnya (2-3 Liter) sehari

Hubungi saya untuk mendapatkan set mengurangkan berat badan ini ;)



Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.

26 October 2013

Set Menambah Berat Badan

Assalamu'alaikum w.b.t

Mari mendepani hari dengan penuh semangat.. yea.. semoga Allah membantu kita mengharungi setiap ujiannya dalam kehidupan kita.. ujian Allah itu tanda kasih sayangNya untuk menjadikan kita lebih kuat...

Hari ini saya nak share sedikit info berkenaan kurang berat badan. Macamana nak tahu kita kurang berat badan?

  1. Indeks Jisim Tubuh (BMI) adalah kurang daripada 18.5 kg/m2.
  2. kita mungkin sihat tetapi anda mempunyai kadar metabolisma yang tinggi
  3. kita mengalami kekurangan berat badan akibat masalah gangguan pemakanan ("anorexia/bulimia"), masalah perubatan yang berkaitan (masalah tiroid) atau berpenyakit.
Kekurangan berat badan boleh menyebabkan mudah mendapat penyakit, sukar sembuh sekiranya sakit, hormon tidak stabil, cepat letih, kurang daya tumpuan dan kekurangan zat

Macaman nak tambah berat badan?

  1. Kira keperluan kalori seharian kita atau DCR. DCR kita bergantung kepada umur, jantina, berat, tinggi dan kadar aktiviti seharian
  2. Catat pelan pemakanan am kita. Senaraikan makanan dan minuman yang kita biasa makan dalam sehari dan cuba catatkan kalori untuk setiap perkara. Boleh rujuk kepada fakta nutrisi pada packaging produk-produk tersebut.
  3. Gunakan suplemen penambah berat (weight gainer) untuk menambah jumlah pengambilan kalori kita setiap hari. Ini tidak wajib tapi kalau kita malas atau sukar untuk sediakan makanan, suplemen weight gainer ini dapat membantu.
  4. Angkat berat atau weight training. Tak kira lelaki mahupun perempuan, kita wajib melakukan senaman rintangan, beban atau weight training untuk menggalakkan tumbesaran otot. Inilah dimana ramai yang ingin tambah berat badan gagal. Untuk panduan senaman angkat berat, bolehlah rujuk kepada ribuan video di YouTube atau kalau mampu, cuba dapatkan panduan 1-2 sessi daripada jurulatih peribadi. Yang penting kita tahu cara yang betul, kalau tidak memang masa yang anda luangkan di gym memang sia-sia.

Set berikut merupakan suplemen penambah berat yang sesuai untuk diambil :-


Mealshake 
  • Meal Shakes membekalkan 35% atau lebih nilai harian bagi 19 vitamin dan mineral yang penting. sumber yang kaya kalsium, fiber dan protein.
  • Protein penting untuk tambah berat sebab protein bantu badan bina sel, bila nak tambah berat, pasti ada penambahan sel.
  • Fungsi organ jadi lebih efektif sbb protein bantu organ menjalankan tugasnya, contoh usus serap nutrien makanan.
  • Ia juga membantu menambah selera makan.


Vita-Lea :
  • Vitalea membekalkan 23 jenis vitamin penting bersama iron yang sangat penting dalam pembentukan sel darah merah, banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat.
  • Bila darah lancar, nutrien boleh disebarkan secara berkesan dalam badan dan semua sel sihat dan membesar dengan baik.


B-Complex:
  • Kekurangan Vitamin B1 boleh menyebabkan kurang selera makan. Pengambilan B1 (Thiamine) boleh baiki selera makan. Keperluan Thiamine adalah 5mg hingga 30mg dan mungkin meningkat kepada 300mg.



Rujukan:

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.


21 October 2013

Vita C Plus - Sustained Released

Sumber Vitamin C Semulajadi yang Disalurkan Jam demi Jam
Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian. Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C Plus™ yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh. Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.*





Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.

18 October 2013

Collagen Powder

Shaklee collagen powder adalah supplements kolagen yang unggul, mengandungi 4,000 mg Kolagen RSS (sisik ikan merah) proprietary, sejenis kolagen tulen dan bermutu tinggi yang diekstrak dari sisik Ikan Merah. Kolagen Shaklee adalah sangat rendah dalam berat molekular , sekitar 1.000 Dalton (berat molekular kolegan disukat dalam dalton) amat mudah diserap oleh tubuh dan membantu meningkatkan sintesis kolegan pada lapisan dermis dengan berkesan.


Tujuh ramuan utama termasuk ekstrak biji Camelia japonica, kolagen ikan, ekstrak kekerang, Lactobcillus acidophilus, Vitamin C dan Vitamin B, digabung untuk mempertingkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luar.

Manfaat Utama
  • Semakin kita menua, tubuh kita menghasilkan semakin kurang dan semakin kurang kolagen, mengakibatkan lebih banyak kedutan dan garis halus, disamping kulit yang semakin kendur . Umur bukanla h hanya satu faktor yang menyebabkan kekurangan kolagen di dalam tubuh kita. Kerosakkan kolagen juga dipercepatkan dengan faktor luaran seperti matahari, radikal bebas diudara, air dan nutrisi, merokok dll. Justeru itu, Shaklee Collagen Powder, mampu membantu kulit kita mngekalka elastisiti semulajadi dan memperlahankan kehadiran kedut-kedut
  • Tampak lebih muda
  1. Kolagen juga bermanfaat dalam membantu menguatkan rambut dan merangsang pertumbuhan semula.
  2. Kuku akan menjadi lebih kuat, bintik putih akan hilang dan pangkal kuku akan mngekalkan warna yang sihat.
  3. Kulit akan kurang kering dan elastisiti akan bertambah baik. Kulit juga akan sembuh dengan cepat dan ini akan membantu mengurangkan parut.
  4. Membantu menghilangkan tanda penuaan. Dalam kes saya, tanda penuaan dibelakang tangan hampir hilang.
  • Rasa lebih muda
  1. Kolagen adalah sama penting untuk tulang seperti juga tulang perlukan kalsium. Kolagen membantu menguatkan tulang dan mengurangkan kemungkinan menjadi rapuh.
  2. Kolagen juga membantu mengurangkan kesakitan dan geseran disendi-sendi.
  3. Baik untuk mata. Kornea memerlukan kolagen dan ianya membantu mengekalkan otot mata supaya tetap anjal.
  4. Memastikan otak sentiasa sihat. Sel glya membekalkan nutrisi kepada otak dan ini disokong oleh kolagen. Adalah penting untuk menentukan agar otak anda mendapat manfaat kolegan agar minda anda tetap berkeadaan baik semakin anda menua.

Cadangan:
Pagi adalah masa yang baik tubuh menyerap nutrient manakala malam adalah masa untuk baikpulih. Ini adalah masa terbaik untuk minum shaklee collagen powder untuk mendapatkan hasil terbaik



Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota 2 : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.



Vita E Complex

Vita E Complex diperbuat daripada minyak soya organik dan minyak biji gandum yang kaya dengan vitamin E, diekstrak d-alpha tocopheryl, d-alpha tocopherol yang aktif secara fisiologi dan digabung dengan 8 jenis vitaminE (alpha, beta, gama, delta). Ianya adalah vitamin E yang paling lengkap dipasaran. Ia mengandungi 10mg selenium semulajadi yang membantu tubuh kita menyerap vitamin E, memelihara membran sel-sel, sel darah merah dan tisu-tisu otot. Ianya juga adalah penyahtoksik semulajadi logam berat seperti raksa, kadmium dan mengukuhkan anti-oksidan dan melindungi retina


Manfaat Utama:
  • Melindungi jantung - Pengambilan harian 800IU vitamin E untuk jantung yang sihat; melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid; meningkatkan koleterol HDL; mengurangkan tekanan darah; menghalang platelet darah melekat kedinding arteri; menghalang anemia hemolitik, penyakit jantung dan lain-lain
  • Meningkatkan kemampuan reproduktif - kajian pada tahun 1924 mendapati vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif. Para lelaki yang mengambil 600IU - 800IU vitamin E sehari mampu meningkatkan kiraan sperma mereka
  • Anti-penuaan - 1 kapsul vitamin E sehari membantu melanbatkan penuaan, mengurangkan kedut, garis halus, parut, akne dan bintik penuaan. Ianya mampu memulihkan tekstur kulit dan ton muka, dada dan otot peha
  • Anti-Oksidan yang kuat -Pengambilan lebih dari 1200IU sehari untuk anti-oksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan kanser, mengukuhkan sistem imun, menghalang atau melambatkan pertumbuhan tumor, mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas. Ianya juga memperbaiki masalah oksidasi - katarak dan masalah penglihatan
  • Kelestarian tenaga - Meningkatkan kelestarian  tenaga dengan membekalkan oksigen yang lebih
  • Memperbaiki Arthritis - Meningkatkan keanjalan salur darah, memperbaiki kitaran darah, merawat bahu kejang, pening, buasir, urat varikos, sakit sendi
  • Menghalang keguguran - Merawat musculus pectoralis fibrosis otot dada, sindrom prahaid dan sindrom menopaus seperti hot flush. Digunakan pada ujian klinikal untukk menghalang kematian janin dan keguguran
  • Memperbaiki parut - Memperbaiki bengkak dan ulser kulit. Boleh dikenakan terus pada luka untuk mengurangkan kesan parut
Nota 1: Pakar nutrisi mencadangkan pengambilan ACE(beta carotene, vitamin C dan E) bersama-sama untuk menggandakan kesan anti-oksidasi dalam melawan radikal bebas


Cadangan:
Untuk pemeliharaan kesihatan : 1 kapsul sehari selepas makan
Untuk anti-penuaan dan sistem reproduktif : 2 kali sehari, 1 kapsul setiap kali
Menentang kanser dan mengurangkan parut : 2 kali sehari, 2 kapsul setiap kali

Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota 2 : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.



17 October 2013

Advanced Joint Health Tablet


Advance Joint Health Complex* mengandungi satu bentuk ekstrak Boswellia yang telah ditunjukkan didalam kajian klinikal, mampu meningkatkan keselesaan sendi didalam jangkamasa seawal 5 hari-hampir 28% lebih pantas dari didakwa oleh satu jenama terkemuka!
Ramuan yang dirumus secara klinikal secara saintifik ini merangkumi ramuan yang terbukti secara klinikal:
  • ·         Menggalakkan mobiliti
  • ·         Meningkatkan fleksibiliti
  • ·         Meningkatkan fungsi sendi
  • ·         Menyokong kesihatan sendi untuk jangkamasa panjang
Juga merangkumi kombinasi nutrien kesihatan-sendi yang direka khas: zinc, kuprum, manganese dan vitamin C-setiap satunya memainkan peranan yang unik dan kritikal didalam membangunkan kolagen penghubung dan rawan yang sihat.
Tidak seperti kebanyakkan supplemen kesihatan sendi, New Advanced Join Health Complex tidak mengandungi kondritin, satu bahan yang terbukti didalam ujian klinikal menghalang penyerapan glukosamin. New Advance Joint Health Complex* adalah 100% bebas kekerang dan 100% vegeterian-tidak langsung mengandungi sumber haiwan.

Manfaat utama:

·         Meningkatkan keselesaan sendi se-awal 5 hari
·         Keselesaan sendir hampir 28% lebih cepat dari yang didakwa oleh Osteo Bi-Flex®1
·         45% lebih berkesan meningkatkan keselesaan sendi dari Osteo Bi-Flex®2

Ciri-ciri:

·         100% bebas kekerang
·         100% vegeterian
·         100% bebas krodroitin untuk penyerapan glukosamin yang baik
·         Hanya dua caplets sehari
·         Tiada perasa tiruan, pemanis atau pengawet
·         Bebas gluten




Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.

05 October 2013

CarotoMax

CarotoMax mengandungi 6 varieti karotena, diekstrak dari rangkaian sayuran dan buahan yang kaya dengan sifat anti-oksidan seperti rumpai laut, tomato, biji anggur, brokoli, marigold, epal, kentang, minyak sawit dan lain-lain. Ahli nutrisi mencadangkan pengambilan 5-9 hidangan sayuran dan buah-buahan untuk mengekalkan konsentrasi beta karotena didalam darah, seterusnya memelihara kesihatan penglihatan, kesihatan kulit dan mencegah kanser




Manfaat Utama:

  1. Lebih selamat dari vitamin A - Penemuan terawal vitamin adalah pada tahun 1912 iaitu vitamin A. Didapati juga pengambilan berlebihan vitamin A akan menyebabkan toksisiti. Walau bagaimanapun ahli saintis menemui beta karotena pada tahun 1932, dan beta karotena didapati selamat untuk pengambilan
  2. Mempertingkatkan Penglihatan - Ia menghasilkan "visual ungu" yang membolehkan kita mengekalkan penglihatan didalam gelap. Ia memperbaiki masalah penglihatan seperti rabun malam, rabun dekat, presbyopic, astigmatism, mata kering, kelesuan mata, glaucoma, katarak, floaters, eye bags dan gegelung hitam dimata
  3. Meredakan penyakit kulit - Pengambilan yang banyak akan melegakan masalah kulit seperti psoriasis, senile plaque, kulit kering, kulit gugur, jerawat dan akne. Penggunaan luaran untuk merawat pustule, scabies, akne, ulser kulit
  4. Melindungi Epithelial - Ia memelihara lapisan luar kornea, rongga oral, usus, perut, paru-paru, bronkus, pundi kencing, ovari semasa disintegrasi tisum merawat ulser saluran usus
  5. Melawan kanser dan oksidasi - Pengambilan kerap beta karotena mengukuhkan sistem imun, melambatkan penuaan dan menyekat aktiviti bahan kanser dan menghalang pembentukan sel-sel kanser. Ini akan mengurangkan risiko kanser terutama sekali kanser paru-paru dan payudara. Ia juga mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida
  6. Menghalang infeksi - Merangsang enzim membunuh kuman, menyekat dan mempertingkatkan kondisi penyakit sistem respiratosi paru-paru; batuk, hepatitis, asthma, ful dan selesema
  7. Menggalakkan perkembangan normal dan sihat - Merangsang perkembangan kanak-kanak/remaja, menguatkan tulang, melindungi rambut, kulit, membran mukosa, gigi sihat, gusi dan sistem reproduksi. Juga penghasilan sperma yang sihat

Cadangan:
Untuk pemeliharaan kesihatan  : 1 kapsul 2 kali sehari (selepas makan)
Untuk penyakit mata, semasa rawatan penyakit  : 2 kapsul 2 kali sehari


Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.



30 September 2013

Peppermint-Ginger Plus

Peppermint-Ginger Plus merupakan kombinasi 4 herba dari Barat dan Timur dan dihasilkan dibawah prosuder standard dengan melalui penggunaan teknologi sains yang terkini. Secara klinikal sangat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman



Manfaat Utama:

  • Pudina: Melegakan otot perut, ia mempunyai kesan penenang. Membantu dalam penghadaman, mabuk laut/darat, membantu melegakan sakit gastrik, pedih hulu hati dan cirit-birit. Selain itu ia melegakan kesan-kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kemoterapi. Pudina merangsang pengeluaran peluh, oleh itu ia menyekat demam apabila seseorang dijangkiti selesema. Perasaan sejuk dan menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yang jelas dan tetap fokus
  • Halia: Masyarakat cina telah menggunakan halia lebih daripada 2 ribu tahun. Halia merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan. Ia melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak (semasa pantang). Satu kajian di United Kingdom menunjukkan bahawa halia menghalang muntah selepas pembedahan pesakit wanita; penyelidik di Switzerland mendapati halia adalah berkesan sebagai remedi lain seperti seperti merawat mabuk laut. Laporan penyelidikan awal telah merumuskan bahawa halia adalah berkesan dalam merawat/mencegah masalah kesakitan ketika perjalanan/pengembaraan
  • Pokok Adas (fennal): Orang-orang Eropah mengambil biji adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut. Ia melegakan sakit perut, melegakan gejala flu. Juga dapat membantu dalam masalah alergi pada saluran usus
  • Cekur Manis (anise): Digunakan oleh orang Mesir purba. Ia melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit yang biasa; melegakan haba di musim panas dan lembap, memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut

Cadangan:
Membantu penghadaman   :
3 biji selepas makan

Mencuci usus dan perut     :
Larutkan 3 biji peppermint Ginger dan 10 biji alfalfa di dalam air panas suam  untuk diminum

Merawat sakit atau masalah gastrik, nusea, batuk          : 
3-5 biji dilarutkan dalam air panas menjadi teh herba

Kelegaan tekak, batuk, sendawa  :
Hisap 2 biji


Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.


Alfalfa Complex

Mari berkenalan dengan Alfalfa Complex Shaklee;

Diperbuat daripada tanaman Afalfa (Medicago Sativa) secara organik di California yang bebas daripada pestisid, herbasid dan menggunakan bahan kompos/baja bebas kimia. Alfalfa juga dikenali sebagai "Raja segala tumbuhan". Medicago Sativa memiliki gred yang paling tinggi dikalangan tumbuhan alfalfa. Tumbuhan ini mengambil masa sekurang-kurangnya 2 tahun untuk membesar dan akarnya boleh mencapai sehingga 20 kaki ke dalam tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi. Daun alfalfa sari Shaklee hanya dituai apabila ia telah mencapai tahap kepatangan mutlak. Daun alfalfa yang telah matang kaya dengan klorofil. Daun-daun ini dikeringkan dengan udara secara semulajadi bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung didalamnya. Manakala bahagian-bahagian lain yang tidak penting dilupuskan. Kemudian daun-daun yang telah kering akan dibiarkan menjadi serbuk sebelum dikompres menjadi tablet. Keseluruhan proses ini dijalankan dibawah pengawasan dan kawalan Shaklee yang sangat ketat dan teliti. Setiap tablet mengandungi 300mg alfalfa.



Manfaat utama:

Kaya dengan protin, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia.
10 biji alfalfa menyediakan nutrisi yang menyamai segelas susu.

  • Mencuci hati, darah dan usus - Ini adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot
  • Melawan alahan - memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air (athlete's foot) dengan berkesan
  • Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut - Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit
  • Menyingkirkan lemak dan kolestrol - Kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan angka panjang daripada alfalfa akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolestrol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Hanya alfalfa dahaja mengandungi saponin, seperti span yang bertindak sebagai serat yang menyerap olestrol
  • Melawan tumor - memakan 30-50 tablet untuk mengalkalikan badan, dengan itu memperbaiki sel-sel kanser dan membuang tumor
  • Melegakan keletihan - Melegakan keletihann sebagai rawatan kepada kebanyakan penyakit
  • Mencegah/merawat atritis - Melegakan sakit atritis dan kesakitan

Cadangan:
Untuk kesihatan berpanjangan   : 2 kali sehari - 10 biji setiap pengambilan

** Larutkan 10 biji alfalfa di dalam air, campurkan 3 biji Shaklee Peppermint-Ginger dan jus buahan atau jus pekat untuk rasa yang enak. Ia baik untuk sistem usus dan perut. Sesuai untuk diminum pada bila-bila masa

Untuk pencucian usus dan detoksifikasi, mencuci darah dan melawan kanser : 3-4 kali sehari, 10 biji setiap pengambilan (di ambil dengan air kosong)


Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.

29 September 2013

Herb-Lax

Herb-Lax merupakan kombinasi sains perubatan tradisional dan teknologi barat. Ia mengandungi 9 herba semulajadi : alfalfa leaves, senna leaves, anise seed, blue malva flower, buckhorn bark, licorice root, fennel seed dan culver's root. Sifatnya yang menggalakkan tindakan pembersihan yang lembut terbukti kesesuaiannya secara klinikal untuk digunakan oleh tubuh kita untuk jangka masa panjang

Manfaat Utama:
  • Pembersihan najis yang tersekat
  • Merangsang usus untuk percepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh kita
  • Membantu mengatasi masalah sembelit
  • Tindakan pembersihannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus (natural bowel movement) dan secara langsungnya membantu masalah sembelit
  • Mengempiskan perut
  • Ia membantu dalam mengurangkan atau memberi kepejalan pada perut. Sesuai diambil seperti biasa atau dicampurkan dalam air panas, sebagai minuman teh herba

Cadangan:
Untuk kesihatan berpanjangan                : 2 kali seminggu - 4 biji setiap kali sebelum tidur
Untuk pembersihan usus/detoksifikasi, 
melawan kanser, mengawal berat badan : 2 kali sehari - 3 biji setiap kali (selepas makan dan sebelum tidur)

Perhatian!
Mereka yang mempunyai sistem penghadaman yang lemah akan mengalami cirit-birit pada peringkat awal pengambilan. Manakala dibawah kondisi normal, Herb-Lax menampakkan kesan dalam tempoh 8-12 jam selepas pengambilan
Mereka yang mengalami masalah sembelit yang serius boleh meningkatkan dos pengambilan kepada 5-8 biji dan boleh kembali kepada dos biasa setelah proses penghadaman/pembuangan kembali normal


Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.


27 September 2013

Performance Maximum dan Tenaga

Ok, harini saya nak share info berkenaan Performance Maximum dari Shaklee...



Ujian Klinikal Shaklee membuktikan rumusan ekslusif OptiCarb di dalam Performance ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberikan tenaga dan memelihara sirkulasi bendalir dalam tubuh. Ia mempunyai lebih 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat dengan segera



Manfaat:
  • Meningkatkan daya ketahanan badan - Memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat, menggantikan air yang hilang sewaktu latihan fizikal, meningkatkan daya tahan otot dan memanjangkan waktu latihan tanpa mencederakan tubuh
  • Membekalkan tenaga dan daya ketahanan fizikal - Ia mengimbangi dan membekalkan elektrolit dalam tubuh danmengimbangi metabolisma air dalam tubuh. Ia mengandungi potasium, kalsium, sodium, phosphorus, magnesium dan chloride. Produk ini turut dirumus ekslusif untuk membekalkan tenaga fizikal terutamanya mereka yang menetap di kawasan tropika dan mereka yang aktif bekerja seharian
  • Mencegah penyahhidratan - mengurangkan kehausan, mencegah penyahhidratan, melembapkan kulit dan kelihatan muda
  • Mengekalkan paras gula - terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula darah yang penting bagi tenaga otot dan percepatkan sembuhan akibat kecederaan otot

Sesuai diminum pada bila-bila masa dan dimana sahaja. Enak diminum begitu sahaja atau dicampur bersama minuman lain

Sesuai untuk:

  • Para atlet 
  • Mereka yang berpuasa
  • Sebelum dan selepas pembedahan
  • Tidur lewat malam
  • keletihan
  • Penyahhidratan otot dan kulit
  • Vagina yang kering
  • Cirit-birit
  • Tiada selera makan
  • Rendah paras gula
  • Kepeningan
  • dan sebagainya...
Cadangan hidangan:

Sarapan: Campurkan 1 sudu besar untuk setiap Performance, Energizing Soy Protein (ESP) dan MealShake

Latihan Fizikal: Campurkan 2 sudu besar dalam 500ml air dan minum 1 jam sebelum memulakan latihan fizikal dan setiap 30 minit sewaktu latihan fizikal. Minum 1 jam kemudian selepas latihan fizikal untuk penyahhidratan dan mengembalikan tenaga.


Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota : Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.


25 September 2013

Hari Anugerah buat Bonda tercinta

Minggu lepas, 19hb September 2013, dengan berbekalkan tekad dan semangat hendak meraikan hari anugerah untuk bonda tersayang, gagahkan juga memandu sesudah subuh, lebih kurang pukul 6 ke tempat majlis yang diadakan di Kluang, Johor. Nasib baik puteri-puteri dua orang yang ikut sekali tak meragam. Masing-masing masih mengantuk dan tidur sepanjang perjalanan. En suami tercinta tak dapat ikut disebabkan kerja yang perlu segera..

Berhenti sebentar di R&R pagoh untuk menukarkan baju anak-anak, barulah ada peneman buat kecoh dalam kereta. Alhamdulillah perjalanan lancar hingga ke tempat majlis walaupun terpusing-pusing mencari dewan. Sampai-sampai sedang berlangsung forum.



Semua anak-anak lelaki mak dapat datang. Yang perempuan 2 orang sahaja yang dapat hadir memandangkan hari itu adalah hari persekolahan dan masing-masing ada komitmen yang tak membolehkan mereka turut serta. Apa pun mak tetap tersenyum gembira.

Mak dapat anugerah ibu tunggal cemerlang peringkat daerah Kota Tinggi. Walaupun tak dapat anugerah peringkat negeri, mak tetap penerima anugerah di hati anak-anak dan cucu cicit mak. Kesusahan mak membesarkan dan mendidik kami dulu, tak kan pernah kami lupakan.. terima kasih mak atas segala-galanya.. kalau nak diceritakan kenangan dulu, memang panjang la post ni.. cukuplah Allah menjadi saksi dan membalas segala pengorbanan mak. Kami mendoakan semoga Allah menyatukan kita semua di syurganya yang kekal abadi.. kami saaaaayaaaaang mak... ;)


Dan sebagai hadiah buat mak sempena hari anugerah mak dan kebetulan hari lahir anak mak yang chomel ni pada 20hb, anak mak ni hadiahkan mak Vivix Shaklee... Semoga mak lebih sihat dan bertenaga dengan izin Allah. Terima kasih kerana melahirkan, membesarkan dengan penuh kasih sayang dan sabar dengan kerenah anakmu ini. Mak adalah inspirasiku..



17 September 2013

Meal Shakes

Meal Shakes menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya mudah diserap untuk kegunaan seharian. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi - buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain. Lactalbumin adalahbahan yang terbaik dan mengandungi organisma protin yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. Kebiasaannya, ia mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.

Meal Shakes Shaklee dihasilkan untuk semua golongan - bayi, pelajar, kanak-kanak membesar, ibu mengandung, para atlet, pengamal sayuran (vegetarian), orang sakit, orang yang sibuk bekerja atau orang yang selalu mengambil makanan segera. Jika anda mencari sarapan pagi yang penuh berkhasiat, Meal Shakes Shaklee merupakan pilihan bijak



Manfaat Utama:

  • Nutrisi lengkap - Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan pengambilan zat boleh menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh kita. Ia turut mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak
  • Membekal nutrisi kepada sel tubuh - Kaya dengan protin (tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan lain-lain
  • Membantu tumbesaran - Mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses membesar
  • Anti-oksida - Mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan
  • Mengembalikan seri wajah - Mengandungi vitamin B yang lengkap, zat besi dan cooper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberikan kompleksi wajah/kulit yang lebih cantik
  • Detoksifikasi - Kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus
  • Rasa yang lazat - Minuman yang lazat untuk diambil bersama fruktos semulajadi; penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan juga tenaga. Tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan. Lazat untuk dinikmati oleh semua golongan
Cadangan Penggunaan:
Campurkan 2 sudu besar Meal Shakes bersama Energizing Soy Protein dan Performance (perut kosong) atau diminum begitu sahaja tanpa campuran,

Nota 1: Hanya 120 kalori untuk setiap hidangan. Boleh dicampur/dikisar bersama buah-buahan, Shaklee Energizing Soy Protein atau apa jenis minuman kegemaran. Lazat dinikmati dalam air sejuk mahupun panas



Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota 2: Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.




B-Complex

Asid Folik shaklee dihasilkan secara semulajadi dengan kadar keboleh serapan (bioavailability) yang sangat tinggi dan berkualiti.

B-Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B-kompleks untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna

Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin larut-air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem pencernaan. Oleh itu adalah sangat penting untuk kita mengambil vitamin B-kompleks setiap hari



Manfaat Utama:
  • Menukar makanan kepada tenaga - Bantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan/kelesuan
  • Melawan tekanan - Memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia
  • Membantu tumbesaran - Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang
  • Membaiki masalah rambut beruban dan gugur - Membaiki masalah kulit kepala, kelumumur, rambut gugur, beruban dan mengkalkan kesihatan rambut
  • Baik untuk mata - mengurangkan masalah keletihan mata, mencegah katarak, meningkatkan kualiti penglihatan, perkakasan memori dan daya pemerhatian/fokus
  • Mencegah anemia - membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi, merangsang peredaran darah dalam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kerdiovaskular, merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah-muntah, mabuk darat atau laut
  • Meredakan senggugut - Baik untuk masalah senggugut (PMS), meredakan kerisauan, keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit
  • Mencegah perlcche - dikenali juga sebagai kerekahan mulut (mouth chilitis), menjegah jangkitan lidah (glossitis), nafas berbau
  • Detoksifikasi - meredakan alahan
Cadangan Penggunaan:
Untuk kesihatan berpanjangan   : 1 biji sehari (selepas makan)
Untuk rambut gugur, anemia, kesakitan  : 2-3 kali sehari, 1 biji (selepas makan)

Soalan Lazim: Mengapa urin menjadi kekuningan?
Jawapan: Ini merupakan situasi normal kerana B-Kompleks merupakan vitamin larut air dan ia mengandungi elemen kekuningan. Pada peringkat awal pengambilan, tubuh akan melakukan timbang tara terhadap kadar penyerapan dan tahap kekuningan akan berkurangan dari masa ke semasa


Ruj: Buku Panduan Nutrisi Shaklee

Nota: Kita berusaha untuk memperolehi kesihatan yang lebih baik dalam masa yang sama pasakkan keyakinan dalam diri bahawa Allah jualah yang memberi kesihatan itu.. Ketika mengambil apa jua ubat atau makanan tambahan jangan lupa berdoa memohon kesihatan dari yang Maha Memberi.. ;)

.:: Jom lebih Sihat::.