06 September 2008

Cerita disebalik perjalanan kerjayaku

Dulu, masa habis je belajar kat U, semua orang sibuk suruh cari kerje. Kalau orang tak suruh pun memang dengan kesedaran sendiri kene cari kerja. teruk sangat lah kalau tak kerje. iye lah, dah la duduk KL, duit belanje masing menagih dari keluarga. Masa tu kerja kat mana-mana pun ok la asalkan tak melanggar syariat dan prinsip..hehe..ada prinsip dalam mencari kerja..

dapat keje kontrak di JPA sebagai pekerja khidmat singkat. kontrak 6 bulan. Alhamdulillah belajar perkara baru. Pendedahan awal dalam dunia perkerjaan.. walaupun ada kawan2 yang kata macam kene buli, tapi terimalah dengan Redha..memang dah kerje kita..yakin pasti ada hikmahnya..

tamat kontrak 6 bulan, sementara tunggu dapat sambung ke tak, kerja sebagai cikgu di Sri ABIM johor bahru.. masa ni insafi diri yang aku tak mampu nak jadi cikgu.. bukan kerana tahap pendidikan, tapi memang tak layak kot..tiap-tiap hari stress sebab nak kene mengajar, sediakan rancangan mengajar, berhadapan dengan anak-anak bangsa.. baru lah tahu bukan mudah nak jadi cikgu ni sebenarnya.. lebih-lebih lagi untuk menjadi guru yang sebenar-benarnya yang boleh di panggil sebagai "Pendidik"... tahan jadi cikgu ni sebulan je, pastu berhenti sukarela..hehe..

tamat kerjaya sebagai guru, kembali ke KL dengan cerita yang tersembunyi hikmah yang amat besar dalam perjalanan kerjaya dan kehidupan..

Menginsafi diri sebagai hamba yang tak terjangkau dek fikiran kita hikmah atas sesuatu yang berlaku. Sesuatu yang bile kita hadapinya hari ini, dan kita persoalkan kenapa kita harus menempuh dugaan itu, namun hakikatnya jauh dihadapan sana Allah telah merancang sesuatu yang lebih baik untuk kita..sesungguhnya peristiwa itu hanyalah titik tolaknya..

Kembali ke KL dengan tujuan menyambung kontrak, tapi bukan itu yang diaturkan oleh Allah untukku.. ditakdirkan aku mengikuti kursus Graduate Reskilling Scheme (GRS) bersama seorang sahabat. Tika itu Allah menguji kesabaran kami belajar, memperbaiki diri dalam bidang kami dan memperteguhkan persahabatan kami... 6 bulan berhempas pulas, mengorbankan waktu hujung minggu dan cuti untuk kelas..

Tiba waktu untuk praktikal selama 6 bulan. Pada awlnya resah kerana tak dapat tempat praktikal, namun Alhamdulillah, Allah telah mengatur semuanya. Diminta menggantikan tempat seorang rakan sekelas yang mendapat tempat kerja baru. Praktikal di KL, syarikat salah seorang instructor yang mengajar Java. Di situlah aku belajar menjadi pekerja yang lebih mahir dalam banyak perkara yang aku sendiri suatu masa dahulu tidak sangka aku mampu melakukannya.. bekerja berhempas pulas. Membuat sejarah tersendiri yang tak munkin aku lupakan...

Setahun setengah aku bekerja di situ, menimba ilmu dan pengalaman yang amat banyak. Terima kasih pada bos2 yang amat membantu, meskipun berlainan bangsa, namun mereka adalah bos yang sangat baik.

Kemudian aku beralih ke syarikat di mana aku bekerja sekarang. Syarikat bumiputera. Dah lebih 2 tahun aku disini. Tepatnya 2 tahun 3 bulan.. Akan dtg x pasti lg di mana aku akan berada.. namun setakat ini aku belum ada hati untuk beralih tempat kerja. cukuplah dengan apa yang aku ada..cukuplah mengejar dunia..kini tiba masa untuk aku memandang pada diri, menginsafi nikmat Ilahi, menyempurnakan apa yang sepatutnya aku sempurnakan.. itulah perjalann kerjaya ku yang panjang, namun hikmahnya amat menginsafkan bagi mereka yang mahu berfikir.. Wallahu'alam...

No comments: