06 September 2008

Hidup & Ujian

Hmm...lama dah tak menulis dalam blog nih.. tak rajin dan tak de idea..tapi hari ini terasa ingin melontarkan sesuatu di sini..

Hidup ini dan ujian adalah suatu yang tak dapat dipisahkan.. keyakinan bahawa ujian itu tanda kasih sayang Allah membantu kita untuk menghadapi ujian dengan tabah dan redha. Keyakinan bahawa ujian yang datang sesuai dengan kemampuan kita membantu kita untuk menghadapinya dengan semangat yang kental dan minda positif bahawa ujian itu akan berlalu dan kita pasti dapat mengatasinya.. ya..positive thinking..

"Bukankah kami telah melapangkan untukmu dadamu? dan kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu, yang memberatkan punggungmu? dan kami tinggikan bagimu sebutan namamu. Kerana sesungguhnya sesduah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan ituada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai dari sesuatu urusan, kerjakanlah dengan sungguh-sungguh urusan yang lain, dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap."

-Surah Al-Insyirah (Ayat 1-8)-

Subhanallah.. bukankah jelas petunjuk Allah dalam surah ini.. Surah yang seharusnya menjadi sumber motivasi kita.. Tekad untuk berusaha bersungguh-sunggu kerana itulah tuntutan Allah..dan yakinlah janji Allah itu pasti..janji Allah itu pasti.. "Sesungguhnya selepas kesusahan itu ada kemudahan".. dan tidak lupa..setelah berusaha bersungguh-sungguh itu hendaklah kita kembalikan segalanya kepada Allah..meletakkan pengharapan hanya pada Allah.. zat yang maha kuasa.. tiada daya dan tiada kekuatan melainkan dengan izin Allah.. Subhanallah..


Wahai diri yang selalu terleka..
wahai jiwa yang sering terlalai..
kembalilah ke jalan Tuhanmu..
moga langkahmu diredhai..
moga hidupmu disinari cahaya petunjuk Ilahi..
berusahalah merebut cinta Ilahi..
kerana itu cinta yang hakiki..

No comments: